Eerste weekje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Pascale Smit - WaarBenJij.nu Eerste weekje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Pascale Smit - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Kaapstad

Door: Pascale de Smit

Blijf op de hoogte en volg Pascale

08 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi daar ben ik weer,

Ons eerste nachtje in onze huisje beviel ons goed. Ik heb geslapen als een roosje en werd pas tegen 11 uur wakker. Toen ik woensdag 4 maart wakker werd, was het aan het regenen. Dit was een goed teken voor de bosbranden hier in Kaapstad, maar helaas regende het niet hard genoeg en ging het vuur niet uit. Toen we beide uit bed waren hoorde we telkens een vreemd geluid buiten. Op een gegeven moment kwamen we erachter waar dat geluid telkens vandaan kwam. De elektriciteitsdraden, die hier door heel de straat lopen, reageerde met de regendruppels en dat gaf een klein knalletje met een vonkje. Welkom in Afrika!!

Tegen de middag zijn we met de taxi naar Charly’s Bakery gegaan, hier werden we verheerlijkt door al die lekker gebakjes. We namen allebei een enorm gebak wat veel te groot was. We hadden thuis een plattegrond gezocht, zodat we vanaf Charly’s Bakery naar Long Street konden lopen. Maar deze plattegrond waren we vergeten, we dachten slim te zijn en de weg te vragen aan een man die in Charly’s Bakery werkt. Deze man had duidelijk geen zin om de weg te vertellen, want wees een kant op en zei: “You have to go that way”. Een enorm duidelijke routebeschrijving dus. Maar goed wij besloten die kant maar op te gaan en we zouden wel zien waar we uitkwamen.
Na een stukje lopen en de borden te volgen kwamen we uit in Long Street. We liepen een stukje door Long Street en kwamen op een gegeven moment aan bij de office van de “Hop on hop off tour bus”. Dit heet ook wel “the Cape Town Sightseeing Bus”. Met deze rode bus wordt je rondgereden door heel Kaapstad, waarbij je in het Nederlands kon luisteren naar een gids. Hier kregen we al leuke Afrikaanse bijnamen Berber werd Lala en ik werd Loulou.
We hadden niet het beste weer uitgekozen om deze tour door Kaapstad te doen. Als de gids ons op de weg richting de tafelberg vertelde dat we links moesten kijken, want daar zouden we Camps Bay moeten zien, zagen we alleen maar mist en wolken. Ook moesten we nog oppassen voor de bomen, want je kon zomaar een takje in je gezicht krijgen.
Eenmaal boven aangekomen konden we iets meer zien. Na een tijdje kwamen we aan bij Camps Bay en besloten we uit te stappen (hop off). Camps Bay is een super mooi strand in Kaapstad, waar je kan genieten van een lekkere cocktail of een lekker hapje eten. Nadat we van het heerlijke uitzicht en de lekkere pizza hebben genoten, stapte we terug in de bus (hop on).
Nadat we de hele tour door Kaapstad hadden afgemaakt, moesten we uitstappen van de chauffeur bij Long Street. Vanaf de tour office in Long Street zijn we door gelopen naar Bo-Kaap. Hier kwamen we 2 Duitse jongens tegen, die hier ook nog maar net waren en vroegen of we samen taxi wilde nemen (scheelt in de prijs). We hebben samen met die jongens door Bo-Kaap heen gewandeld. Deze jongens waren blijkbaar niet goed voorbereid, ze wisten niet eens wat Robbeneiland was…

’s Avonds zijn we met onze huisgenoten op stap gegaan in Observatory (gebied in Kaapstad waar wij wonen), dit is echt het studentengebied. In de eerste club waar we kwamen schrokken we van de goedkope prijzen. Mix drankjes met dubbele wodka voor 12 Rand, dat is ongeveer 1 euro. Hebben deze avond veel Engels moeten praten, dit was even wennen. Samen konden we ons goed verstaanbaar maken. Na het stappen hebben we thuis nog even zitten kletsen op ons terras voor het huis. Terwijl we gezellig met zijn vieren buiten zaten, kwam er een zwerver bedelen aan de deur. Moet eerlijk zeggen moet daar wel een beetje aan wennen.

Donderdag hebben we overdag weinig ondernomen. s’Avonds gingen we met de twee jongens uit ons huis de Lions Head beklimmen, voor een prachtig uitzicht bij volle maan. De jongens hadden een overheerlijke pasta salade voor ons gemaakt, zodat wij daar konden eten bij zonsondergang en van een fles wijn konden genieten. We reden met de auto van de jongens naar de voet van de Lions Head, waar onze lange tocht van ongeveer een uur begon naar de top van de berg. Na 10 minuten lopen waren Berber en ik al kapot moe en dit was nog maar het begin van de klim. Tijdens het naar boven klimmen scheen de zon ook nog vel, dus het was behoorlijk warm om zo’n zware klim te doen. We hadden ook nog eens ons water in de koelkast laten staan, dus het enige drinken dat we bij hadden was wijn… In het begin van de klim loop je nog op een gewoon wandelpad of een soort trapje, maar aan het einde was het klimmen op rotsblokken en vasthouden aan kettingen. We waren beide kapot moe, maar we wilde die top bereiken. We waren uiteindelijk net op tijd boven, hebben nog net de zonsondergang kunnen zien. Daarna konden we van het prachtige uitzicht genieten van Kaapstad bij volle maan. Die heftige klim was het zeker waard, dit uitzicht was geweldig!!

Vrijdag ochtend was het dan zover, we kregen onze introductie bij Woodside (de organisatie waar wij stage gaan lopen). We werden opgehaald door Katelijne een Nederlandse vrouw die onze stage plek heeft geregeld. We reden met de auto naar Woodside, waar we na 20 keer aanbellen eindelijk binnen werden gelaten. Hier kregen we korte rondleiding van ongeveer een uur door het gebouw. In Woodside zitten 88 gehandicapte kinderen verdeeld over 4 afdelingen. Op een afdeling zijn 1 of 2 slaapzallen en een gemeenschappelijke kamer waar bijna niets in staat. Ook is er een grote buitenspeelplaats die grenst aan iedere afdeling. Verder hebben ze ook in zwembad binnen Woodside, maar gebruiken deze niet zo vaak door tijdgebrek. Er staan weinig begeleiders op een groep, waardoor kinderen vaak gewoon in een hoekje zitten en geen aandacht krijgen. Maandag beginnen we echt met stage. We vinden het beide best spannend en zijn benieuwd wat ons precies te wachten staat en wat we daar moeten doen.
Daarna zijn we met de taxi naar Camps Bay gegaan om een dagje te genieten van het heerlijke weer op het strand. We smeerde ons beide goed in met factor 30 en factor 50. We dachten dat we genoeg beschermd gingen zijn voor de Afrikaanse zon dan, maar dat viel tegen. We zijn beide behoorlijk verbrand.
Op het strand liepen ze rond met koeltassen om ijsjes, flesjes cola en water enzovoorts te verkopen. Deze verkoopmannen hadden leuke uitspraken zoals ijsje voor een meisje en don’t be shy, i’m your guy. Maar niet alleen drinken werd er verkocht op het strand, we hebben beide op het strand ons eerste souvenirtje gekocht.
’s Avonds kwamen we erachter dat we hier in Kaapstad geen film kunnen
Vrijdag avond wilde we samen een filmpje kijken op netflix, maar kwamen erachter dat netflix niet werkt in Afrika. Ook uitzending gemist en rtlXL doen het hier niet. Dus dan maar filmpjes kijken op dumpert en youtube.

Zaterdag ochtend moesten we vroeg opstaan, want hadden tickets geboekt om naar Robbeneiland te gaan. We zijn wederom in de taxi gestapt, zodat die ons daar kon afzetten. We hadden al van verschillende mensen gehoord dat de golven hier behoorlijk heftig kunnen zijn. Op de heenweg hadden we hier weinig last van en konden we genieten van de dolfijnen die achter onze boot aanzwommen. Aangekomen op Robbeneiland werden we als eerste rondgeleid door de gevangenis. Deze rondleiding werd gegeven door een ex gevangene, die zelf 16 jaar gevangen heeft gezeten in Robbeneiland. Deze man was heel open over zijn verleden. Binnen in de gevangenis konden we zien hoe de mensen toen in de gevangenis leefde en konden we kijkje nemen in de cel van Nelson Mandela. Na het kijkje in de gevangenis, gingen we verder met een rondleiding over de rest van Robbeneiland. Op het mooiste punt van het eiland mochten we uit de bus om een mooie foto te maken. Berber was aan het poseren op een rots bij de zee, toen ik een enorme golf zag aankomen. Ik rende weg om mijn camera te beschermen, Berber was te laat met wegrennen en haar kleren en schoenen waren doorweekt. Na de rondleiding moesten we terug met de boot en waarschuwde ze ons al voor de harde wind en enorme golven die we zouden hebben. Berber en ik gingen toch op het dak zitten, zodat we misschien nog wat dolfijnen konden zien. Maar waar ze ons voor waarschuwde was absoluut geen grap, de golven waren enorm.
Terug aan land zijn we nog even over Waterfront gelopen en hebben we op een terrasje wat gegeten onder het genot van een live jazzbandje. Waterfront is een super leuke plek in Kaapstad met ook een enorm winkelcentrum. Bij Waterfront waren verschillende bandjes leuke Afrikaanse muziek aan het spelen.
Zaterdag avond hadden we met Anouschka Neve afgesproken om samen een drankje te gaan in Long Street. We zijn hier naar verschillende clubs geweest.

Vandaag (zondag) zijn we met Anouschka en haar huisgenoten naar de Botanische Tuinen geweest in Kirstenbosch in Kaapstad. Het was niet zulk heel warm weer, maar hier hebben we verschillende mooie planten gezien. In een restaurant bij de Botanische Tuinen speelde een groepje mannen en vrouwen Afrikaanse muziek op een jambe. Ook werden we “opgemaakt” met Afrikaanse schmink.

Deze week hebben we gelukkig dankzij onze lieve huisgenoten goed onze weg kunnen vinden in Afrika. We hebben al veel leuke dingen meegemaakt en al veel mooie dingen bezichtigd. Soms staan we nog te kijken hoe het hier soms werkt. Zo moeten wij bijvoorbeeld samen met onze huisgenoten elektriciteit kopen in de winkel, hier kunnen we ongeveer vier dagen mee toekomen en dan moeten we nieuwe elektriciteit kopen. Maar we hebben wel ontdekt dat Kaapstad een geweldig mooie stad is.

Nu is het tijd om te gaan slapen, want morgen start onze eerste spannende stagedag.
Tot snel bij mijn volgende verhaal.
Lieve groetjes uit Kaapstad.

• 08 Maart 2015 - 23:34

Tom En Nicol:

Mooi en leuk verhaal, Schitterende foto's. Denk toch dat we zelf eens moeten komen kijken. We zijn trots op jullie, maar dat wist je al. Succes bij Woodside.

• 09 Maart 2015 - 07:46

Stefan & Marieke En De Kids:

Wouw!!! Wat een indrukwekkende eerste week!! Het klinkt echt fantastisch!! En prachtige foto's! Veel succes met jullie eerste stageweek. En bedankt voor het mooi reisverslag!

• 09 Maart 2015 - 08:41

Rozina:

Hoi hoi, leuk om te lezen dat het jullie goed gaat en al verschillende spannende dingen hebben gedaan, met schitterende foto's erbij. Groetjes

• 09 Maart 2015 - 09:57

Tante Carla Ome Johan:

Hoi,
    Leuk wat jullie al gedaan hebben en meegemaakt.
    Veel succes met jullie stage en hoop op weer een verslag en ben benieuwd naar de foto's .

Groetjes ons

• 09 Maart 2015 - 10:25

IngeBorg:

Hoihoi, wauw Pascalle, dat ziet er allemaal schitterend uit zeg, al zoveel moois beleefd op een paar dagen.
    succes met alles wat nog op jullie pad komt.....geniet!!!!
    Liefsxxx

• 09 Maart 2015 - 13:38

Charloote:

Je hebt al veel mooie foto's gemaakt Pas! Heel erg leuk om te zien.
    Geniet ervan en succes op stage.
    XXX

• 09 Maart 2015 - 13:59

Ilona Stolwijk:

Leuk om je verslagen te lezen! Een totaal andere wereld daar.
    Succes en heel veel plezier...

• 09 Maart 2015 - 17:22

Buurvrouw Jacqueline:

Hallo Pascal,
    Nou, dat is daar genieten. Ik heb heel je verhaal gelezen. je schrijft leuk en het is ook super leuk en mooi daar. Staat ook op mijn verlanglijstje om er eens heen te gaan. Ik ben benieuwd hoe je stage gaat verlopen. Succes! Dikke kus de buuf.

• 09 Maart 2015 - 19:29

Zwarte Piet ( Lieg Niet):

Gaaf allemaal. Hoop dat jullie stage dag goed is gestart.
    Gaan jullie met een emmer om electriciteit ? :-D

• 09 Maart 2015 - 20:18

Tante Nicolle En Ome Peter:

Hoi pascale
    Wat een belevenissen die eerste week en wat een geweldig mooie foto's ,
    Super je reisverslag we lezen graag mee wat er op je pad komt ,heel veel succes met je eerste stage week.
    Dikke knuffel van ons.

• 11 Maart 2015 - 10:46

Melissa:

Ah, Pas. Echt super leuke verhalen!
    Ben alweer benieuwd naar je volgende..
    Succes op je stage! Veel liefs x